Bank hangen, kennis vangen #9: Social Media

Vorige week woensdag stond de 9de “Bank Hangen, Kennis Vangen”-webinar op het programma. Samen met Richard Jansen, Brand, digital & communicatie manager bij HELDEN Media, doken de aanwezige sporters in de wereld van Social Media. Hierin werd gefocust op het fenomeen “storytelling”: Het op een krachtige manier vertellen van jouw eigen, unieke en authentieke verhaal. De aanwezig sporters, waarvan het gros tijdens de kantooruren actief is op het water, gingen in een interactieve sessie met elkaar aan de slag met de lessen van Helden en om hun eigen verhaal vorm te geven. 

Na het voorstelrondje en een aantal stellingen -zoals “Je moet elke dag posten”- ging Richard verder in op wat Social Media is. Volgens Richard is het “dé plek waar je jouw eigen verhaal kunt vertellen en waar je in gesprek kan gaan met je volgers.” Het is daarbij wel van belang dat je weet welk verhaal je wilt vertellen. Hierin noemde Richard bijvoorbeeld Tess Wester, die op Instagram een duidelijke boodschap heeft voor haar volgers werden hierbij besproken. Maar naast de voordelen, is het ook goed om de nadelen van social media te kennen, is een belangrijk advies van Richard.

Één van deze nadelen werd door Richard besproken aan de hand van het voorbeeld van Kjell Scherpen. Kjell, jong en fanatiek als die was, twitterde als elfjarig jongetje dat hij voor Feyenoord was. Nadat in de media duidelijk was geworden dat Scherpen in 2019 naar Ajax zou gaan kreeg hij de fans van Ajax op zijn dak. Zij hadden namelijk bij hun gangbare background check deze tweet ook gevonden. Een simpel voorbeeld van hoe een tweet uit het verleden je op latere leeftijd kan achtervolgen. Natuurlijk kan je dan uitleggen dat je dit anders bedoelde, of dat je nog maar een jong ventje was. In de regel krijg je de publieke opinie echter moeilijk omgedraaid. Dat ervaren topsporters, maar datzelfde geldt natuurlijk voor andere publieke figuren als politici, acteurs of muzikanten. Maar naast dit nadeel zijn er natuurlijk ook een hoop voordelen aan social media. Zo kan je op afstand je achterban op de hoogte houden van datgeen dat je aan het doen bent, kan je je online profileren om sponsoren te trekken en is het mogelijk om ook onder de aandacht te komen bij groepen die in het dagelijks leven helemaal niet tegen komt. Het belangrijkste in dit alles? Ervoor zorgen dat je authentiek blijft. 

Volgende maand staat de volgende “Bank Hangen, Kennis Vangen”-webinar op het programma. In samenwerking met de High Potential Academy zal deze gaan over maatschappelijke ontwikkeling. Wil jij erbij zijn? Meld je aan door een mail te sturen naar Office@TalentEmpowerment.nl

Dit artikel delen?

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Relevante berichten

Neem contact op

Wil jij talent ontwikkelen binnen jouw bedrijf? Heb jij een vraag voor de sporters van TE, of heb jij een goed idee voor een mogelijke samenwerking?

Stichting Talent Empowerment

Waaldijk 9
5327 AA, Hurwenen
KVK: 66206421
RSIN: 856442112